Definitieve start van het "Solid Works" tekenproject bij Saxion Hogescholen.

Na een proef in 2014 is begin oktober 2015 gestart met de daadwerkelijke uitvoering van het project "Hotlo in Solid Works". De 140 studenten hebben eerst een introductie gevolgd op het project. In het techniekmuseum HEIM in Hengelo kregen zij uitgebreide presentatie over het SOS-Hotlo project en een toelichting op het tekeningenarchief.

Bij de start van het schooljaar zijn de eerste jaars studenten eerst ingewijd in de basiskennis van het programma Solid Works. De docenten technisch tekenen van Saxion hebben ondertussen de tekeningen van de Stork-tekeningen archiefgroep, zoveel mogelijk in samenhangende onderdelen ingedeeld aan de hand van samenstellingstekeningen en vervolgens deze aan de studenten via een digitaal archief uitgereikt. Studenten zonder vooropleiding, dus bijvoorbeeld komende van de Havo, kregen daarbij de monotekeningen, terwijl de gevorderde leerlingen aan de slag konden gaan met de meer ingewikkelde detailtekeningen. De monotekeningen zijn tekeningen met afzonderlijke kleine onderdelen van de motor, zoals pasbouten, stoelen, veerschotels, enz.

In het proefproject was al gebleken dat een bijkomend, maar niet minder belangrijk deel van het leerproces, het tekeningenlezen was. Aangezien het aantal vragen van de studenten groot is, worden de docenten geassisteerd door de archiefmedewerkers, die daarbij een schat aan ervaring en kennis inbrengen.

2018
Het heeft een tijdje geduurd, maar de voortgang wordt nu zicht baar. Na een cursus Solid Works gegeven door Niek van Toor van Saxion zijn we met enkele van onze vrijwilligers ook zelf aan het tekenen geslagen, met gebruik maken van de nieuwe tekentechniek wordt er gesproken van modelleren. Enkele maanden geleden, we zitten dan al in 2018, hebben zich twee professionals werkzaam bij VIRO zich bij het gezelschap gevoegd. Het grote probleem waar we nu mee worstelen vormen de ontbrekende 2-dimensionale tekeningen. Pogingen tot reconstructie op basis van foto's, herinneringen, logisch nadenken enz. maakt het werk eigenlijk nog leuker. Ouder tekeningen kunnen ook helpen, maar dan is het pas echt opletten geblazen. De bouw van de Hotlo met het machinenr. 8599 vond plaat in de periode dat er flink werd gewijzigd aan de motor, maten kettingkast, omkeerregeling, zuigerkop, noem maar op, allemaal kleine maar ook enkele grote modificaties.

De Hotlo ordernr. 8599 in 3D

De uitwerking in Solid Works zal het mogelijk maken om middels een VirtualReality constructie, onderdelen en werking van deze scheepsdieselmotor tot in detail te beleven. De niet bewegende onderdelen als fundatie, kolommen, cilinderblok en cilinderdeksel zijn getekend en geassembleerd. In maart worden de eerste bewegende delen als zuiger, drijfstang, krukas en nokkenas geplaatst. Het is prachtig om te zien hoe je driedimensionaal de onderdelen kunt bekijken.
Met het bedrijfsleven en Saxion gaan we verder bekijken hoe we 3D animaties kunnen maken. Met een VR-bril op kan je als alles lukt dwars door de lopende motor lopen.

Het materiaal zal uiteindelijk beschikbaar worden gesteld aan het Techniekmuseum Oyfo (Heim) in Hengelo.

undefined



  • Nederlands
  • Deutsch
  • English


Toelichting Forum/gastenboek:

U kunt uwpraat-mee-button.jpg mening kwijt of een vraag stellen op het forum. Als u een bericht plaatst dan is dit te lezen door iedereen die de site bezoekt.

Wilt u het bestuur rechtstreeks benaderen met uw mening of vraag dan kunt u een mail sturen naar info@stork-hotlo.nl

We houden ons aanbevolen voor :
herinneringen, suggesties, ideeen..

Voor een overzicht van nieuwe inhoud zie:      > nieuw op site

Disclaimer