undefined

De opkomst en ondergang van de dieselmotor bij Stork


Met mijn collega Ir. G. Wieberdink vertrok ik elke zondagavond per trein naar Berlijn, waar wij tot vrijdag bij de AEG werkten en ons verdiepten in de theorie en de praktijk van het bouwen van grote dieselmotoren, zoals de scheepvaart die meer en meer nodig had’. Aldus Cornelis Verolme in zijn Memoires. 
En daarmee begint Deel 1.
In october 2018 is deel 1 verschenen van twee boeken over de ontwikkeling en het einde van de (scheeps)dieselmotor bij Stork.
Deel 1 gaat over het opnemen van de motor in het productieproces in 1930 en de eerste vijftien jaren; 1930-1945.
Deel 2 zal de grote bloei in de vijftiger en begin zestiger jaren beschrijven tot het afscheid van de grote motoren in 1969. De Ricardo's in Zwolle worden daar nog enige tijd gebouwd. Ook het relaas van het mislukte project van het terug halen van de laatste Hotlo zal er een plek krijgen.

De delen gaan over de technische kant van de motoren en hun ontwikkeling, maar ook de sociaal economische context waarbinnen dit gebeurt komt aan de orde. Zo is de grote vraag bij deel1: wie begint er met een nieuw product in een periode van een grote economische crisis en waarom? Wat was er van Stork overgebleven als dit project mislukt was en ze de dieselmotor niet hadden gehad? Welke mensen speelden hierbij een hoofdrol?
Deel 1 beslaat 240 pagina’s.  De prijs voor deel 1 is € 29.50 excl verzendkosten € 4,50.
Gezien de hoeveelheid research die nodig is zal deel 2 waarschijnlijk over drie jaar verschijnen.

Te bestellen bij wil@kuipersbollen.nl
met opgave van naam en adres bij verzending.

De hoofdstukken zijn:
1. Het begin
2. Nieuwjaar 1930
3. De Stork AEG Hesselman dieselmotor
4. De eerste Stork Hesselman motor
5. De eerste grote scheepsmotoren
6. De financieel economische situatie
7. De kleinere snellopende motoren
8. De grote Hesselmannen een kentering
9. Stork en de Nederlandse Spoorwegen
10. Chroomharding
11. Het succes
12. Wereldoorlog 2
Een nieuw product zou het bedrijf moeten redden. Stork kiest voor twee: ventilatoren en de (scheeps)dieselmotor. Waarom een dieselmotor? Daarover gaat het o.a. in dit boek . Wat betekent dit voor het bedrijf? Welk risico loopt Stork hiermee in een uitzichtloze markt? Er wordt in Europa immers bijna geen zeegaand schip meer gebouwd. Wat is de rol van de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij (de latere NDSM) in Amsterdam en de haat/liefde verhouding met Werkspoor?
 

Formaat boek: harde kaft, 240 pagina’s.
Prijs van het boek € 29,50 (excl. €4.50 verzendkosten) 
te bestellen via Email: wil@kuipersbollen.nl

undefined
Het plaatsen van de krukas van ms 'Berganger' 1932
undefined
                                                                              Het frezen van de spoelpoorten in de cilindermantel
undefined








Maasbuurtspoorweg
Motorwagen met Stork Ganz Jendrassic


 

  • Nederlands
  • Deutsch
  • English


Toelichting Forum/gastenboek:

U kunt uwpraat-mee-button.jpg mening kwijt of een vraag stellen op het forum. Als u een bericht plaatst dan is dit te lezen door iedereen die de site bezoekt.

Wilt u het bestuur rechtstreeks benaderen met uw mening of vraag dan kunt u een mail sturen naar info@stork-hotlo.nl

We houden ons aanbevolen voor :
herinneringen, suggesties, ideeen..

Voor een overzicht van nieuwe inhoud zie:      > nieuw op site

Disclaimer